onsdag 3. august 2011

Liljen som ble reddet

I fjor fant jeg noen liljeblader som stakk opp av grunnen der et gammelt uthus tidligere hadde blitt revet og jevnet med jorden. Siden vi snart skulle få gramevaskin og lastebil til oss ville jeg prøve å redde disse blomstene. Så jeg grov opp mange røtter og plantet dem i to klynger i det store blomsterbedet.
Husker faktisk ikke om de blomstret i fjor, men nå er de veldig fine. Er det noen som vet hva disse heter?

Nå ser jeg at både bladene og den høye blomsterstilken tar mye plass i bedet og til neste år skal de flyttes til et annet bed.

Ha en fin dag folkens! Jeg skal nyte barnefri i formiddag og stelle videre i hagen, huset og helt sikkert late meg i sola:-)

Klem fra Berit

8 kommentarer:

  1. Jeg har ikke noe greie på liljer, men de hadde utrolig flotte farger!

    SvarSlett
  2. Kan ikke hjelpe deg med type, men fin, Det var de! Er litt spesielt med slike man berger :)

    Høres ut som perfekt formiddag. Kos deg masse!

    vi har fått regn, så her har jeg bakt rundstykker og rørt multer til syltetøy. Smakte godt :)

    SvarSlett
  3. Det er nok en daglilje, Hemerocallis. Akkurat hvilken vet jeg ikke. Det finnes en gammel sort, Hemerocallis fulva, brun daglilje. Kan de være den? Det er en flott plante, virkelig verdt å ha i hagen. Ekstra kjekt at du fant den og har tatt vare på den, det gir den litt historie.

    SvarSlett
  4. Hei Berit. Nydelig lije:) vet ikke navnet på den. Kos deg i hagen:) Klem Ellen.

    SvarSlett
  5. Det er som Mariann sier - og en svært vellykket redningsaksjon vil jeg si :)

    SvarSlett
  6. Forresten.. på facebook er det en gruppe som heter Hageglade - ikke hagegale ;) Der er det noen daglilje-eksperter du kunne spurt. Lykke til! Forresten så ser det ut som om bare en av Hostaene har frøkapsler.. merkelige greier.

    SvarSlett
  7. Har slike i hagen jeg også, er nok en type daglilje ja som nevnt over her før. I år må jeg dele flere av mine, de trives så altfor godt her ;) Pene nostalgiske blomster.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...