mandag 1. august 2011

Forandringer i hagen siden i fjor

Da vi overtok huset vårt høsten 2009 virket det som om det ikke var blitt gjort så mye annet med hagen enn at gresset var blitt klippet og epletrærne beskåret, så det var mye å ta fatt i!
I fjor hadde vi kanskje alt for mange prosjekter gående og da høsten kom var vi rimelig slitne...
Men i år er jeg veldig glad for alt vi fikk gjort!
Det første var å sette opp en platting. Her hadde det vært en paviljong tidligere og plenen var død under. Har anlagt et blomsterbed på den ene siden og busker langs den siden som grenser mot naboen.
Nå har vi et hyggelig sted å spise ute. Det mangler fortsatt trappetrinn og levegg av et eller annet slag. Håper vi får det gjort neste år, ønsker å få litt mer skjerming slik at vi ikke sitter helt på utstilling.

Dreneringen av kjelleren og bygging av garasje var et stort prosjekt.  Området rundt huset så ikke ut, rene byggeplassen!
Noe av det lureste vi gjorde var å flytte trappa fra inngangsdør nr 2 og til nr 1. (Trappa skimtes langt bak i hagen hvor gravemaskinen parkerte den) Nå har vi større trapp og bedre inngang til huset:-)
Slik ser det ut rundt trappen nå. På baksiden er den gamle inngangsdøren til leiligheten er fjernet og kledd igjen. Har laget en ekstra sitteplass med pallesofa og brukte manilamøbler.
Her er det så deilig å sitte. God skygge på varme formiddager og så kan man nyte ettermiddas- kveldssola her.

Den første høsten fikk vi satt opp et uthus og det ble endelig malt i fjor sommer. Plantet hekk og lagde ny plen. Neste år vil jeg ordne noen tråheller der vi går mest.


I år har vi bygd på uthuset med en liten carport til plass for tilhengeren og hagemøblene til vinteren. Utrolig hvor mye lagringsplass man trenger...
Deilig med alt som er gjort og nye prosjekter står selvfølgelig for tur. Blir man noen gang ferdig med en hage, eller et hus? Nei, og takk og pris for det, for selv om man av og til trenger en pause er det godt å ha noe praktisk å holde på med, noe som er ens eget:-)

Klem fra meg


"Om alle mennesker hadde en hage å stelle med,
ville verden endelig få leve i fred."
- John B. Nichols
Lykken er å ha en hage!

8 kommentarer:

  1. Arbeidledig blir man i alle fall ikke med hus og hage. I alle fall oss hagegale mennesker som liker å holde på ute. Dere har allerede rukket å gjort mye på kort tid. det skal bli spennende å følge med videre på prosjektene dine. Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  2. Så mye dere har fått gjort! Vi er også veldig fornøyde med det vi har fått til i år. Og enda er det sikkert ting vi kan rekke.

    SvarSlett
  3. Jøss, som dere har jobbet! Gratulerer :) Moro, ikke sant? Hanne

    SvarSlett
  4. Jeg syns dere har virkelig jobbet hart og fått gjort mye på denne korte tiden!
    Og veien blir til mens en går...som det heter, det syns jeg er godt.
    Flott blir det hos deg,Berit:))

    SvarSlett
  5. Alltid noe å gjøre og noe å bruke penger på når man eier hus, ja :) Har SÅ mange prosjekter og ønsker for hus og hage jeg også, selv om vi har bodd her i snart 6 år... men dere har jo fått gjort masse da!

    SvarSlett
  6. Så mye dere har fått gkort på den korte tiden! og så vakre og praktiske løsninger:) Gratulerer med alt det flotte arbeidet! Ut fra bildene så ser det ut til at dere bor på et veldig koselig sted! Å jobbe med hus og hage er jo en stor og viktig del av livet:) Ønker deg en god dag. Klem Ellen.

    SvarSlett
  7. Så flott det har blitt!! Koselig hage.
    Klem

    SvarSlett
  8. Jeg har bare sjekket en av mine Hosta, og det ser ut som belger som henger "under blomsten". Vi ser hvordan det går :) - og ja, hvis du ikke har vært i hagen til Helen bør du ta turen. Koselig tur for hele familien. Det kommer et til i morgen - jeg greide ikke å la være...

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...