torsdag 25. august 2011

Landesgartenschau del 2

Temahagene utgjorde en stor del av hageutstillingen og det var 12  forskjellige slike hager, som igjen var oppdelt i flere avdelinger, tilsammen ca 25 hager.

Her var det både den sunne hage, utenlandske hager, hager for hver årstid, rusehagen, sansehagen, ferdigprishage, rekkehushager, mønsterhage, naturhage, vannhage og georginehage.

Til tross for dette bilderaset skulle jeg ønske at jeg hadde tatt enda flere blider...




Den første var Bibelhagen, 
som inneholdt figurer, tekst,
planter fra Bibelhistorien
og små temaoppsett.

Både Edens hage og
ørkenvandringen var represesntert.

Ferdigpris-hager kan være en god ide for de som skal anlegge ny hage og har litt penger til overs....
Denne til 18.000 Euro synes jeg var fin. Tørr ikke tenke på hva min hage på 1850 m2 ville koste hvis jeg skulle hatt en proff til å lage den pluss alt av planter og materialer.... Nei, da beholder jeg heller morroa selv og gjør litt etter litt. I går kjøpte jeg inn stauder til halv pris hos Plantasjen, deriblant tre pioner - o lykke!
En rekkehushage til den som vil slappe av....

Hage med vannanlegg. Vi har jo som kjent vår egen private dam ved oversvømmelse... Men jeg kunne godt tenke meg en ordentlig dam, med fin beplantning rundt og gullfisker oppi:-)


Grønnsakshagene var også veldig flotte.



Et kjempegresskar som var navnet verdig!
Mye annet spiseslig også som jeg ikke vet navnet på. Noen som har sett vekster før?
 Meloner på friland var det også:-)
 Disse løkene var nesten som fire vanlige løk tilsammen!

Sansehagen var oppdelt i tre avdelinger.Smakshagen, musikkhagen og dufthagen.
Smakshagen. Dessverre var ikke bjørnebærene modne ennå.


Dufhthagen ble min favoritt. En skjønn oase...!

          "If I were a rich man....tadadadadadda...!"
            Ja, da ville jeg anlagt noe slikt...

Musikk hagen. Med den lokale komponisten Bruckner var det ikke unaturlig å trekke inn musikalske elementer til hagen. Det var blant annet plantet en G-nøkkel av hekkeplanter, og fra et skjult lydanlegg kunne man høre nydelig musikk...
 Og helt til slutten var det en stor klangvulkan man kunne gå inni og høre symfoni fra alle kanter.

Dette var virkelig en flott opplevelse og selv om det ble mye gåing følte jeg meg veldig opplagt etter turen i motsetning til tilsvarende traving på shoppingsenter.
Ble minnet på hvor livgivende det er å oppholde seg med skaperverket på alle kanter.

Glimt fra rosehagen og georginehagen kommer i neste innlegg!

Klem fra Berit

2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder fra temahagene og alle anleggene!! Mange gode ideløsninger som vi kan bruke i våre egne hager...Takk for at du deler med oss, Berit:)...og det gjør noe med oss når vi vandrer rundt i slikt miljø....godt om hjertet:))

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte bilder! blir så glad av å se hagebilder:)) Dufthagen så nydelig ut ja..sukk. Kan tenke meg du storkoste deg mens du spaserte rundt her ja:) Den grønnsaken kan se ut som en type squash eller gresskar.Det finnes jo så mange forskjellige sorter. Klem Ellen.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...