onsdag 24. august 2011

Landesgartenschau del 1

Et av høydepunktene i ferien var å besøke Oberösterreichises Landesgartenschau som arrangeres hvert 4. år og er åpent fra april til oktober. Vert for arrangementet denne gangen var kommunen Ansfelden, hjemsted for komponisten Anton Bruchner, og anlegget var lagt til garnterskolen Ritzlhof - akkurat på vei forbi hvor vi kjørte hver dag:-)
Jeg dro sammen med min manns nevø og hans oma (bestemor) og vi kunne ikke vært heldigere med dagen! 15. august er helligdag i Østerrike (til minne om Maria himmelfart) og vi var ute i god tid for å få parkeringsplass. Dagen før hadde det nemlig vært strålende vær og helt proppfult. Men ettersom det var overskyet og truet med regn glimret folk med sitt fravær og vi var nesten helt alene i anlegget til å begynne med. For et hell! Vi kunne nyte det hele uten å måtte gå i kø:-) og kunne ta bilder i fred og ro.
Mange store flotte bed og blomsterkomposisjoner. Et eget blomsterinnlegg kommer senere!
Veien gikk videre til mange små temahager. Det kommer et eget innlegg om de forksjellige hagene også. Her var det nemlig mye fint og mange ideer og hente til sin egen hage:-)
TENK å kunne ha en slik kjøkkenhage... En fryd for både øye og gane!
Ved "startområdet" var det forskjellige salgsboder hvor man kunne kjøpe med seg hagerelaterte greier.
Alt fra planter, løk, redskaper og pynt. Jeg kjøpte meg et par riktig gode hagesakser og en pyntefrosk med kongelig krone til å ha i et blomsterbed.

 
Neste gang det skal arrangeres er i 2015 og da i Bad Ischl, en kjempeflott by som så abosolutt er verd et besøk, Salzburg ligger også rett i nærheten så da er det bare å planlegge ferien for om 4 år!!
Jeg håper å kunne reise da også, og hvem vet - kanskje ses vi der?

Klem fra Berit

4 kommentarer:

  1. sv: ja man må jo passe på, når man kan spare noen kroner. man finner alltids noe annet å bruke de på ;)

    så utrolig fint det så ut der da! kan du kjøpe med deg planter og sånn der og ta med til norge, eller er det vanskelig?

    SvarSlett
  2. Ja her kan man virkelig hente inspirassjon! Aldri vært der jeg, men hadde vært gøy en gang ja... høres ut som en flott tur.

    SvarSlett
  3. Så knallfine bilder..Så ut som du har hatt det helt topp:)

    SvarSlett
  4. Waao! For noen praktfulle bilder! Så mye lekkert:)) Utrolig nydelig kjøkkenhage og så mange fine bed:) Kjempemorro å få se bilder fra ferien din Berit:)) Klemmer fra Ellen.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...