lørdag 2. juli 2011

Solbærstøtte

Vi har fire gamle og store solbærbusker i hagen. I fjor beskjærte jeg dem kraftig, men i vår gjorde jeg ikke noe med dem. Det burde jeg sikkert ha gjort, for nå er de ganske tunge. Så tunge at grenen nærmest ligger på plenen, et par steder har det faktisk dannet seg nye røtter!
Det har vært vanskelig å få klipt plenen også rundt buskene, så NÅ var det på tide å sette opp støtter rundt bærbuskene. Det er jo noe anstendige hagefolk bør ha, ikke sant?
Mannen min skrudde de sammen på en kveld og nå er buskene reddet. Litt vrient å få grenene på plass, men bare en gren knakk og det falt ikke så mye bær av heller. Enkelt system, bare et stativ rett på bakken. Buskene er så tunge at stativet ikke kommer til å blåse noe sted:-)
Nå kommer jeg til for å luke også ser jeg...

Det var på høy tid å få dette gjort, for noen av bærene begynner allerede å bli modne ser det ut som. Jeg bruker solbær i smoothie og koker dem sammen med blåbær og jordbær til friskt og deilig bærsyltetøy:-)

Klem fra meg

4 kommentarer:

  1. Så lurt ,dette må jeg vise mannen min .
    Jeg har en ripsbusk som hadde trengt litt hjelp.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Kjempefine og naturlige støtter i tre:) Disse likte jeg. Herlig å få komme til med lukingen og plenklipping. Bærsesongen er rett rundt hjørnet:) Klem Ellen.

    SvarSlett
  3. Slike har jeg også tenkt på. Trenger ikke i år.. tror jeg :)

    Så deilig syltetøyet hørtes ut! Blanding. Det har jeg ikke vært borti tidligere. Får ikke solbær i år, men skal legge det på minne for utprøving :)

    SvarSlett
  4. Sikkert smart å få buskene opp fra bakken ja!
    solbær er kjempegodt....og så sunt som det er da!!

    Ha en fin søndag Berit

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...