onsdag 6. april 2011

Tragisk hage

Dette er andre våren i huset og hagen vår. I fjor var vi bortreist på denne tiden og opplevde ikke snøsmeltingen. NÅ ser vi hva naboen mente med at det blir oversvømmelse...
Med en ås bak huset og leirgrunn samler det seg opp vann på tomta vår.
Til stor fryd for ungene som får noen skikkelige dammer å plaske i!


Dette bildet ble tatt i går. I dag har heldigvis en del av vannet sunket, men det tar en god stund før det blir tørt.


Her var det tidligere en gammel kjøkkenage som var gjengrodd med bringebærkratt og ugress. Da vi drenerte huset i fjor fikk vi samtidig gravd opp her. Nivået er 20-30 lavere enn resten av bakken og vi rakk ikke å skaffe jord til å fylle opp med i fjor høst. Nå har det fylt seg pent opp med vann som dere ser.

Dette skulle bli kjøkkenhage. Akkruat nå passer den best som rismark... Planen var å anlegge en større drivhustunell, men istedenfor å skaffe plast, kommer vi til å grave opp buene igjen og selge dem på Finn.no hvis noen er interesserte (annonse er lagt ut).

Valget står nå mellom å
1. Fylle opp med jord og lage kjøkkenhage her og skaffe drivhus etterhvert.
2. Fylle opp med jord og anlegge plen. Kjøkkenhagen plasseres et annet sted.
3. Drenere området og ha kjøkkenhage her som plan 1.
4. Plante bjørk eller andre trær som kan drikke opp vannet.
5. Andre tips mottas med stor takk!


Slik så det ut i fjor da det ble gravd ut. Gleder meg til alt blir grønt igjen!

Det tørker jo opp etterhvert, men det er litt ergelig å oppdage at hagen er blitt en dam...
Men det er godt at snøen forsvinner og at jeg endelig kan ta fatt med vårlige hagesyssler! I dag har jeg gjort klar et bed og raket litt løv der det var tørt. Nå er jeg sliten i kroppen og er glad for å ha fri i morgen...


Klem fra meg

4 kommentarer:

  1. Hei.
    Ja, dette var virkelig trist og tragisk. Heldigvis forsvinner vannet etterhvert, men det er ingen oppmuntring til vår-forberedelsene.

    SvarSlett
  2. Uff så kjedelig! Der får enlett jobb hvis dere vil ha dam i hagen...

    Klem fra Igi

    SvarSlett
  3. Oiii, dette var ikke noe særlig. Håper det forsvinner fort:)

    KLEM

    SvarSlett
  4. Hei Berit. Det er en del hager i dette land som ser slik ut når snøen begjunner å smelte..Vi har også partier i hagen kor det danner seg dammer og det er jo helst der det bare e plen fra før av.
    Alle blomsterbed lage eg opphøyd.
    jeg ville ha fylt på med jord i dette området gjerne med en del sand i og sådd plen. Så ville eg tatt kjøkken hagen etter hvert,tror jeg...:/ Drenere området fylle på med litt ekstra jord og lage kjøkkenhage var heller ingen dårlig ide.
    Uansett så trenger vi ikke gjøre alt på en sesong heller,du kan jo ha en pallekarm med grønnsaker i år,så får du tid til å tenke over prosjektet:) Håper dere kommer frem til en god løsning! Tusen takk for Awarden,det var veldig koselig:)
    Klem Ellen.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...