onsdag 20. april 2011

Eggfarging 2

I avisen i dag var det en liten sak angående farging av egg med naturlig farge som jeg gjerne vil dele med dere her, som en liten revisjon av det jeg skrev for noen dager siden. Teksten under er sakset fra Klassekampen 20.4.11 og bildene hentet fra nettet.



Slik farger du påskeeggene med ingredienser du ofte har på kjøkkenet:


1. Vask eggene med mildt såpevann for å fjerne det oljete belegget.
2. Hardkok eggene i 10-12 minutter.
3. Fyll glass med nesten kokende destilert vann. (Kanskje ikke så lett å skaffe destilert vann, men du kan eventuelt la vannet koke litt lenge så det blir mindre oksygen i vannet)
4. Følg oppskriften under.
5. Gin inn egget med olje for at det skal bli blankt.



GRUNNOPPSKRIFT:
For hver farge:
- 1 ts fargeingrediens
- 2/3 kopp (160 ml) destilert vann
- 1/4 ts eddik

Fargeingrediens
Bruk disse mengdene
- Håndfull, knust for matvarer
- 1 ts for krydder
- 2 poser til te

FARGER
- Fiolett: rødbetesaft, rød druesaft
- Grønn: spinat
- Gul: safran, gurkemeie, sitronskall, sellerifrø, spsskumin, paprika
- Blå: rødkål, blåbær
- Brun: løkskall (IKKE bruk eddik), te, kaffe, dillfrø


Legg fargeingrediensen i kokende vann, rør til den er oppløst, tilfør eddik og la det stå natten over i kjølesapet. (Tror det er meningen at egget skal være i dette fargebadet natten over, prøv deg fram...) Eksperimenter ved å tilføre mer fargeingrediens for å lage sterkerer farge.


Lykke til!

Ps. Skal prøve dette selv en av dagene, men send meg gjerne en liten tilbakemelding hvis du tar deg tid til å prøve ut dette:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...