mandag 19. september 2011

Eplemos på 1-2-3

For meg er høstens absolutte høydepunkt å koke eplemos!
Det har jeg gjort de siste 10 årene og føler meg som en skikkelig dreven husmor på dette området.
Uff, nå høres jeg vel ut som en eplekjekk selvoppnevnt syltetøysmester, men litt selvskryt må til for å holde arbeidsmoralen oppe *smile*. Nå kan jo eplemos selvfølgelig kokes på mange måter og hver har sin favoritt.
Her skal dere få ta del i noen av mine små hemmeligheter:

Jeg liker variasjon og koker gjerne kjeler med forskjellige blandinger.
Fra venstre: nr 1 kun sukker, nr 2 sukker og kanel, nr 3 sukker og vanilje.
(den siste hadde en annen epletype som gav mørkere syltetøy) 

Lillemor var så flink å hjelpe med å skjære opp eplebiter, klart hun skal få smake litt også!
Til en 10 liters kjele har jeg ca 1 liter vann. Lar det koke til alt er mykt.
Tilsetter sukker etter smak,  jeg bruker ca 1 kg til en slik stor kjele.
Her er hemmeligheten min: En Thermomix. Dette er en "super-maskin" som jeg dessverre ikke utnytter alle funksjoner på. Til tross for at vi har hatt den siden vi giftet oss for ti år siden... (shame on me!)


Du kan også bruke en vanlig hurigmixer så fremt den har glass eller metall beholder
Øs opp den kokende eplemosen fra kaserollen og rett oppi beholderen, mix i ca 30 sekunder og hell rett oppi de varme glassene! Enkelt og greit, ikke noe søl og du unngår mange av de luftboblene som lett kan dannes.
Det geniale er at man heller ikke trenger å skrelle eplene på denne måten, 
fjerner bare stygger flekker. Sparte mye tid etter at jeg startet med denne framgangsmåten:-D

Egentlig blir vel det riktigere å kalle dette eplepure istedenfor eplemos.
Noen liker godt bitene oppi, men jeg synes det er SÅ mye enklere på denne måten!
NB! IKKE bruk plastbeholder hvis du ikke først har avkjølt eplemosen, da kan du mixe den og så fryse ned.

Hos oss spises det eplemos nesten daglig på havregrøten, så disse 25 glassene er bare begynnelsen... Mmmmm!    Husk å sette glassene på hodet med en gang etterpå og under lagring.

Slik kan du også lage eplemos på 1-2-3:

1. Vask eplene. Del dem i fire og fjern kjernehuset og evt flekker på skallet. Del båtene i passe biter.
2. Kok opp med litt vann. Tilsett sukker mot slutten av koketiden (og evt kanel eller vanilje).
3. Kjør i hurtigmixer og hell rett over på rene varme glass.

I dag har Helene med bloggen Alt som er Vakkert en ny mandagsutfordring med temaet HØST.
Jeg har deltatt med dette innlegget. Flere høstglimt kan du se her

Klem fra Berit

14 kommentarer:

  1. Takk for fine epleoppskrifter, de kommer godt med. Vi har så mye epler.

    Ha en flott mandagskveld.

    SvarSlett
  2. Eplemos - det er bare helt herlig. Nydelig er det.
    Så synd at eplene bare faller ned uten å bli anvendt til noe nyttig i alt for mange hager.

    Ved siden av mos og syltetøy, lager vi også chutney og skjærer eplene i skiver og tørker skivene på 50 C i komfyren over natten. Herlig og de holder seg like gode minst 2 år.

    ha en flott uke

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Det ser kjempe godt ut!
    Klem

    SvarSlett
  4. Fast vi får mycket äpplen har jag aldrig gjort mos. Kanske ska prova någon gång, för det är ju väldigt gott. :)

    SvarSlett
  5. Du har laget Eplemos, den er sånn pureaktig den. Mens det er Eplesyltetøyet som har biter.

    Jeg har alltid også laget eplemos, men iår fikk jeg sansen for eplebitene så det er blitt mest syltetøy.

    Gikk det bra med hagen? Forsvant vannet?

    SvarSlett
  6. Oi, så flink du har vært. Eplemosen ser nydelig ut!
    Det er min fremtidsvisjon for hagen at den skal frembringe litt mer spiselig. Utrolig gøy å kunne lage slikt selv.
    Klem, Kari

    SvarSlett
  7. Så flink du er! Dette så fristende ut! Jeg har epletrær i hagen, med de er så unge ennå at de bærer bare litt til å spise:o)
    Koselig bidrag, Berit:o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  8. Nam, nam!
    Kommer nok til bake for å lese en gang til hvordan du lager din eplemos ;-)

    SvarSlett
  9. Se her har husmor vært effektiv :) Så deilig ha slike mengder å ta av! Dette skal nok smake utover vinetern ja:)
    Jeg har også kokt epler i dag, jeg kaller det eplemos, selv om den ikke er purè, er noen små biter i. Nam nam:O)

    Ha en fin uke, klem

    SvarSlett
  10. Så flink du er!
    Jeg får aldri surret meg til å lage eplemost. Synd egentlig, for det er jo så godt. Og da blir det også dårlig med Tilslørte Bondepiker i vinter... :-))
    Line

    SvarSlett
  11. Gratulerer! Så deilig :) Jeg har frosset ned solbær og gleder meg til å koke saft til vinteren og få bærlukta i huset da. Jeg må også si: jøye meg! til hagen din. Tenk hvis lekestua hadde seilt avgårde! Godt du fikk reddet den. Det er så evig nok vann nå at jeg har resignert nå! Satser på en ny vår :)

    SvarSlett
  12. Men så gøy å lage eplemos selv!
    Det har jeg aldri gjort før, smaker helt sikkert mye bedre en de en får kjøpt på butikken :)

    SvarSlett
  13. Så flink du er! Tenkte at det måtte være mye arbeid med skrelling. Smilte da jeg leste at det var unødvendig. Kanskje noe for meg å prøve?

    Må bare si fysj og fy for vann i forrige innlegg! Var inne å leste i går, men hadde ikke tid til kommentarer. Håper det er bedre nå!

    Klem og fin kveld til deg :)

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...