mandag 6. februar 2012

drivhusdrømmer...

Jeg har lenge ønsket meg et drivhus. Og da jeg så dette viktorianske drivhuset avbildet i Hagetidend en gang var det forelskelse ved første blikk!! Dessverre er det laaangt utenfor vår budsjettramme...


Jeg vil gjerne ha et drivhus på 12-15 m2 så det er plass til både dyrking, arbeidsplass og sittegruppe. De siste dagene har jeg googlet litt på vanlige drivhus, men jammen er de ikke ganske så dyre de og. Med drivhus, ramme og fundament blir det på 15 - 25000 kroner. Som en kollega sa til meg, det blir dyre tomater...


Men jeg vil jo gjerne dyrke litt selv da. Ikke så mye for matauken sin del, mest for gleden å jobbe i hagen og at ungene kan lære og bli litt glad i det de også! Og så er det jo så herlig å være inne i et drivhus, kjenne på den høye luftfuktigheten, varmen og luktene. Gleder meg til å dyrke egne tomater!

For flere år siden leide vi et lite hus på landet hos et koselig gammelt ektepar. De hadde drivhustunell, og da de flyttet ble det stående igjen. De nye eierne hadde det ikke i bruk og jeg var så frimodig av meg og ringte på døra og spurte om vi kunne overta det. Det kunne vi gjerne, ikke skulle de ha noe for det heller!


Men nå har disse metall-bøylene stått som et skjelett i hagen vår i to sesonger nå og vi har ikke fått tak i noen plast til det. Dette bildet ble tatt i fjor. Mannen min har senere fjernet to av buene som ikke var helt som de skulle, så nå er den litt kortere enn det dere ser her. Må også grave dem opp igjen for å få dem i en rettere linje. Det blir likevel et billig, romslig (om ikke estetisk...) drivhus for å si det sånn ! Så kan jeg bruke litt penger på andre prosjekter i hagen i stedet!

I dag fikk jeg endelig kontakt med LOG som fører uv-herdet plast for slike veksttuneller. Nå skal vi måle opp og bestille. Jeg vil nemlig ha ferdig denne drivhus-tunellen i år! Så får vi se hva det blir til med resten av kjøkkenhagen. Tenker å flytte pallekarmene til et annet sted. Mellom dem og drivhuset er nemlig det laveste punktet og her ble det oversvømmelse i fjor...
Planene begynner å ta form og nå kan vi snart begynne å glede oss til våren!
For dere som er interessert i slike tuneller selges det enklerer typer også (er ikke sikker på forhandler, men kan skaffe info), og til en mye rimeligere penge enn vanlige drivhus.
En bekjent (med utdannelse innenfor jordbruk) har en slik og er veldig godt fornøyd.

Anne på Moseplassen har forresten i dag en link til Claus Dalby som etterlyser norske flotte drivhus til et bokprosjekt. Klikk inn HER og HER. Anne kommer også med en link om drivhus i løpet av uken.

Hvilke hageplaner har dere for sesongen??

I'm dreaming of a Victorian green-house... Unfortunately they are far too expencive. We will finish our green-house tunnel this year. I look forward growing my own tomatoes!

9 kommentarer:

  1. Jeg fikk drivhuset mitt sommeren 2008. Vi kjøpte det fra Hobbydrivhus og kostet rundt prisen du nevner! Har aldri angra og selv om både tomater og agurken blir dyre, så gud så herlig de smaker og vi hagedamer koser oss ihjel der inne. Og det kan ikke måles i penger!
    Håper du får i orden slik at du kan dyrke og kose deg til sommeren.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Hei Berit. Takk for hyggelig bursdagshilsen fra deg:)))
    Så kjekt å høre at dere skal få igang drivhustunellen:) Det blir spennende! Sikkert en smart ide og flytte pallekarmene ja, kan ikke stole på den norske sommeren lengre ser det ut til..
    Skulle gjerne hatt noe slikt selv i hagen men hagen her er veldig liten, så det er rett og slett ikke plass:( Men jeg har lyst på et par pallekarmer til grønnsaker, til nå har jeg bare brukt en kaldbenk som står på berget til grønnsaker. Bildet av det vikorianske drivhuset du viser var jo bare himmelsk fint! Me vårt lavbudsjett her i familien så hadde vi aldri hatt råd til verken det flotte eller de vanlige. Nå er det ikke lenge til våren kommer:) go klem Ellen.

    SvarSlett
  3. Jeg drømmer også om drivhus, men ikke i år - vi har mer enn nok med bryllupet.

    Vi har en del gamle vinduer som står lagret på låven. Dem håper jeg på å få brukt.

    SvarSlett
  4. Syns det er så artig å høre planene dine :))
    Det blir sikkert kjekt for barna å spise egen dyrkede grønnsaker :))
    Jeg har en pallekarm i hagen, ikke så mye å skryte av men kjekt å hente inn egen dyrket :))

    God kveld til deg

    Klem Bente

    SvarSlett
  5. Åååå..ja hvem drømmer ikke om slike veksthus....men for mange av oss blir de for dyre...spennende å følge med på hagen din til våren...du har planene klare:)

    Du lurte på mahonia...det er en liten busk,0,5-1m i høyden..vintergrønne blader som kan minne om kristorn.

    Ønsker deg en fin uke,Berit:))

    SvarSlett
  6. Drømmen min er også et drivhus,men som du sier så koster det en del.Jeg synes dette alternativet med drivhustunnel var genialt og akkurat noe som kunne passet for meg :))ellers ønsker jeg å lage et par urtebedd og en hekk av sukkererter,og jeg skal prøve å få sådd grønnkål.
    Utfordringa blir da å holde hjorten unna

    SvarSlett
  7. beklager navnet mitt ble feil :)) det er fruensvilje som skal stå der

    SvarSlett
  8. Så flott du fikk ta i bruk drivhuset, ser dette er gamle kommentarer, men du skrev at det går å kjøpe bøyler til en langt billigere pris, kan du sende meg navn på hvor jeg bestiller det. Bor i Nordland og trenger absalutt varme til plantene. Har sådd tomat og litt krydderrter i vinduet, samt noen hageblomster. Nå er vinduskarmene og benkene fulle her. :) Ha en fin kveld da

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du kan sjekke ut denne linken http://www.bygg.no/hage/article/90748 og firmaet Myhrene AS http://www.myhrene.no/
      Ønsker deg lykke til :-)

      Slett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...