lørdag 14. mai 2011

Løvetann...

Små gule soler lyser opp overalt nå.  Løvetann, til glede og besvær... De er jo litt fine å se på med sin friske gule farge, ungene elsker å plukke dem og på sin måte er de et velkommen tegn på at sommeren nærmer seg.
Samtidig er løvetann også en nyttig mat og helse plante. Bladene kan som kjent brukes i salat, og blomsten som vanndrivende te. Stengelen kan faktisk også brukes! For de med galleplager kan det hjelpe å knaske i seg disse stenglene på våren. Bitterstoffene kan nemlig være med på å spalte gallesten:-)


Uansett nytteegenskaper, løvetann er og blir et gjenstridig ugress! Hvem har vel ikke prøvd å grave dem opp, bare for å oppdage at halvparten av rota likevel ble igjen - og planten dukker opp på nytt...
Jeg kan ikke si at jeg har gitt opp kampen, men med nesten 2 mål tomt orker jeg rett og slett ikke dra opp løvetann fra hele plenen! I bedene fjerner jeg dem, men på plenen har de fått stå i fred. Inntil i går! Da startet jeg en jakt på alle disse lysende hodene og hoderullingen var i gang.


Istedenfor å dra dem opp, kniper jeg heller hodene av dem så de ikke skal gå i frø og spre seg videre. Nå har jeg fylt fire små bøtter med hoder og kastet dem i det våtorganiske avfallet. Det hjelper en stund iallefall, plenen vår ser frisk og grønn ut akkurat nå, men snart dukker det vel opp nye. Men fra naboens hager kommer det vel etterhvert noen små paraplyfrø seilende over til oss...

Hva gjør du for å få bukt med løvetann og annet ugress??

God helg fra meg

4 kommentarer:

  1. Hei...da var blogger endelig oppe å gå...

    Ja den løvetannen er kjedelig. Det eneste som funker syns jeg er fysisk kamp:-) når de dukker opp med passe store blokker og knopp tar jeg med meg våpen (løvetannspade) og trillebår og prøver å få med meg hele roten....og det blir mange....men jeg ser at det er noen vi ikke har klart å få tak i. Men det kommer fykende fra alle kamper...så det er ikke lett å bli kvitt de. Men de er et viktig vår-forsommer tegn og lyser fint opp.

    Ha en fin lørdagskveld

    Klem Lindis

    SvarSlett
  2. Hei Berit. Jeg gjør ikke så mye for å fjerne de. River kun opp de som vokser bedkanten eller i bedet, og passer på og få med hele pæleroten. De som vokser i plenen blir tatt med gressklipperen, eller jeg kniper av hodene slik som du har gjort. Jeg synes ikke at det er så ille med løvetann, det er verre med skvallerkål som nesten er umulig å fjerne på grunn av røttene.Ha en god helg. Klem Ellen.

    SvarSlett
  3. På en måte så er jeg litt glad i løvetannen. Jeg plukker både blader og blomst, for jeg har nemlig 4 kaniner og 4 marsvin som elsker denne planten og spiser mer enn villig alt sammen.
    Men bortsett fra det så er det vel en plante som er uønsket ellers i hagen.

    SvarSlett
  4. Hei! Plenen vår er også full av løvetenner. Jeg går fysisk til verks og tenker i mantra: alle monner drar og bruker løvetannfjerner for å dra opp røttene. Hittil i år har jeg fyllt en trillebår, og det ser like tett ut ennå... Flott blogg du har og takk for at du ville følge meg og mine pysler!

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...