mandag 30. mai 2011

Det spirer og gror

Nå er det lenge siden forrige hageinnlegg hos meg. 
Mange regnværsdager og forkjølelse har holdt meg inne, 
men i går var jeg ute på en "reality-check" i kjøkkenhagen min.


Denne gressløken reddet jeg i fjor fra den gamle kjøkkenhagen som var overgrodd med kveke og svalderkål. Måtte rense bort alle ugressrøttene for å slippe å ha med dem videre. Ser ut som jeg klarte det.

Har sådd gulrotfrø og satt løk mellom. Har ikke duk ennå, så jeg håper løken holder gulrotflua unna...
Burde vel snekre en ramme og spenne duk over.


Reddik og salat har fått plass i denne pallekarmen.


Markjordbærene står mellom bringebærene og bjørnebæerne, men s de andre jordbærene står  i en pallekarm, men det er fordi jeg ikke har fått somlet meg til å lage en egen jordbæråker ennå.
Men jeg har startet i formiddag med å gjøre klart - så det nærmer seg:-)


Storebror har sådd MANGE solsikkefrø og de dukker opp OVERALT!

Nå er det meldt fint vær framover og jeg har mye som
venter på å bli gjort i hagen (og huset..)
Likevel vil jeg ikke bare jobbe, men også nyte!

*

Hageklem fra Berit

6 kommentarer:

  1. Så koselig som det er når det spirer og gror!!
    Her er det også meldt fint vær....og da må det nytes mye...og jobbes litt :o)

    ha en fin uke Berit

    SvarSlett
  2. Så koselig i grønnsakskassene. Hærlig med det som dyrkes selv. Artig at storebror har kastet seg på plantebølgen med solsikker. Mine små deltar også :).

    Jordbærplantene våre har vist bukket under. Har hatt de i jord sekker på veranda, men ser ingen tegn til liv. Tok de ut av sekkene i går, og har plassert de på vent i en krukke. Tror nok det blir nye i år ja :)

    SvarSlett
  3. Koselig med kjøkkenhage,hadde nok hatt det jeg også hvis jeg hadde hatt hage her hjemm.,Markjordbær...mm,nydelig,,,

    SvarSlett
  4. åh, så fint og ordentlig du har sådd, hos meg står alt som vanlig alt for tett!!!! så nå er det bare å bruke Uttynning ved spising- teknikken vår:) den består i å gå innom i reddik bedet og spise noen hver dag slik at ihvertfall noen kan bli store og bloggefine;) etterpå er det mainepenes tur osv osv .
    Tusen takk for koselige kommentarer det er alltid så kjekt å få :) dessverre er jeg ikke alltid like flink selv.

    SvarSlett
  5. Så kjekt å få se et gjennsyn med din Kjøkkenhage! Herlige bilder! Her vokser det fort til ser jeg:) Gressløk er en god krydderplante med vakre blomster:) Nå håper vi sommeren er straks på vei! Ønsker deg en god hageuke. Klem Ellen.

    SvarSlett
  6. Hei Berit. Ingen ting er så deilig enn å gå og høste friske urter og grønnsaker eller bær fra egen hage. At man vet det er reint og ikke sprøytet. Vi har agurk og tomater i drivhuset. Urter i urtebeddet.. også deilige grønnsaker slik som sukkererter og gulrøtter i forskjellige varianter. Det blir godt å gå og høste utover sommeren og høsten. Jordbæra vår har fått hard medfart i vinter...gamle planter må fornyes. Så det blir en jobb å gjøre utover også. Men det er jo koselig ¨å holde på med slike ting.
    I morgen kommer vist sol og varme. Da blir det hage dag. Hei så lenge. Klem Merethe

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...