mandag 7. mai 2012

Hagenytt

Nå er det på tide med en hageoppdatering igjen. Hva er nå dette, lurer dere kanskje på? Tja, det ser nesten ut som det er Midtgardsormen som bukter seg igjennom hagen vår, men det er en lang tarm av en grøft som går midt gjennom hagen vår for tiden.


Som de fleste av dere sikkert har fått med dere har vi en uheldig topografi på tomta vår. Det laveste punktet ligger på grensa mellom oss og naboen. Hos oss er det flatt og når det regner mye samler vannet seg oppå gresset. Dette området har visstnok vært en myr i tidligere tider, og så blitt fylt opp. De gamle dreneringsrørene er tette og vi må nok inn med gravemaskin og lage en ny kum og rør... En litt kjipere variant av å stikke pengene i madrassen... Men det må nok bare gjøres for jeg synes det blir bare våtere og våtere i bakken her... Ikke noe kjekt når vannet står 20-30 cm oppå gresset nei.


Forrige helg gravde jeg videre på grøfta mi og nå måler den vel snart 30 meter vil jeg tro. Jeg vurderte å fylle den igjen da vi fikk så fin sol og tørt, men det er jeg glad jeg ikke gjorde. Natt til lørdag renget det veldig mye og med denne grøfta fikk jeg vannet til å renne unna i stedet for at det dannet seg nye dammer. Måtte til med spaden litt i dag også, og håper det renner unna til i morgen så vi KANSJKE får jobbet videre på drivhustunellen vår. Men det er meldt nytt regnvær denne uka så det spørs vel hva vi rekker...



Langsved veien har vi noen gamle asketrær voksende. De ble ikke beskjært i fjor, og nå var det på høy tid å fjerne greinene som hadde vokst seg både lange og tykke. Siden mannen har problem med skulderen fikk jeg hjelp av en ungdom til å fjerne de tykkeste greinene.


Og så et tips til alle hagegale. Følg med på gi-bort siden hos Finn.no. Forrige uke kom jeg over en annonse i nærheten hvor noen ville gi bort rullestein!


Midt i blinken for meg som trenger kantsten til blomsterbedene mine! Måtte overtale mannen litt da, men vi fikk hentet oss to tilhengerlass og nå blir det så fint her atte!


I blomsterbedene spirer og gror det og det er en fryd å se! Gleder meg så til å se disse tulipanene blomstre, navnelappen er selvfølgelig blitt borte, husker bare at de var rosa. Akeleien plantet jeg i fjor, den er også rosa.


Jeg kjøpte tre stykk pioner på hagesalg i fjor høst, men bare denne ene ser ut til å komme opp.

Med dette bilderaset ønsker jeg alle som titter innom en fortsatt fin mandag og en god ny uke!

We have several ongoing projects in the our garden. Number one is to put up a greenhouse-tunnel, but more important is to make a drainage in our moist yard.

8 kommentarer:

  1. Oj,litt av en jobb dette,men det blir bra til slutt!
    Flott med de rullesteinene ♥ Så mange også :)
    Gi bort siden er ikke dumt å titte innpå :)

    Klemmer til deg

    Bente

    SvarSlett
  2. Grøftegraving hørtes slitsomt ut, men om det fører vannet vekk så er det jo verdt det.

    Jeg samler også på rullesteiner. De kan brukes til det meste!

    Ønsker deg en kjempe fin mandag videre!

    SvarSlett
  3. Så kjempefine rullesteiner! Herlig å komme over slike kupp :) De er så dekorative og pene :)

    Da har dere en del jobb med drenering ja, men det kommer nok til å bli topp da dere blir ferdig :) Godt å slippe å ha såå mye vann stående på tomta.

    Ha en fin dag og kos deg :)
    Klem og kos Lisa:)

    SvarSlett
  4. uff ..slitsomt med alt vannet dere har hatt stående.
    Men grøfta gjør jo nytten her..men litt av en jobb ja.
    Mye fint som spirer og gror nå ,men det går jammen sent i alle fall her..
    så kaldt atte..
    Så bra med rullestenen du fikk fatt i !
    Ønsker deg en fin kveld og en god ny uke.
    klem Anne

    SvarSlett
  5. Å jøje meg for en jobb du har hatt Berit! Flink er du :) Godt å få vekk vannet, så det går an å kose seg i hagen istedenfor å måtte erge seg hele tiden. Et kjempebra kupp du gjorde med rullesteinene:) Det ble kjempefint som kant rundt bedet. Kjekt å se at det spirer å gror hos deg:) Gleder meg til å følge med i hagen din denne sesongen:)) Ønsker deg en fin uke. Klem Ellen.

    SvarSlett
  6. Jammen mykje arbeid med grøfting, men du har det nok igjen for ettertida.
    Kor spennande å sjå spiringa, her blir nok mange flotte planter
    God mandagskveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Oij..som du har brukt spaden!..dette var imponerende lang grøft..men det er jo mye fin trim og styrketrening i slikt..hi,hi:)
    Håper dere får ordnet vannproblemet..ikke gøy med oversvømmelse.
    Heldig med rullestenene:)
    Ha en fin uke videre,Berit:))

    SvarSlett
  8. Litt av en jobb å grave den grøfta!!
    fine bilder du viser fra hage.
    Klem

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...