onsdag 7. desember 2011

Gi en julegave med mening...

Det er veldig koselig å både gi og få gaver. Og gaver hører jo julen til, helt siden Jesus barnet fikk gull, røkelse og myrra av de vise mennene og små lam av gjeterne fra marken.
Likevel kan jul og bursdag bli Ã¥rets to utfordringer pÃ¥ gavefronten til dem som "har alt". Det kan noen ganger virke meningsløst Ã¥ pakke inn sokker, sÃ¥pesett eller pene hÃ¥ndklær fordi man ikke kommer pÃ¥ noe bedre eller nÃ¥r man vet at skuffen allerede er full fra før hos mottakeren... Dette innlegget er ikke ment Ã¥ gi noen dÃ¥rlig samvittighet, men kanskje en inspirasjon hvis du har gÃ¥tt tom for ideer. *SMILE*


Hvorfor ikke gi en annerledes julegave til noen i Ã¥r?? Kirkens nødhjelp har i flere Ã¥r tilbudt "Gaver som forandrer verden" hvor man gir pengestøtte med hjelp til selvhjelp. Lignende prosjekt har ogsÃ¥ organisasjonen Plan og Care. UNICEF tilbyr "verdensgaver".  OgsÃ¥ hos Røde Kors kan du kjøpe julegaver med mening. Frelssesarmeen har sin faste julegryte i tillegg til at man ogsÃ¥ kan gi noen kroner ved Ã¥ kjøpe en lapp i kassa pÃ¥ matbutikken, Frelsesarmeens jule-CD eller blomsterbukett. Norsk Folkehjelp tilbyr ogsÃ¥ symbolske gaver.


 I fjor og i Ã¥r har vi kjøpt julekort fra stiftelsen Benjamins Hus. Med disse gavene gÃ¥r pengene til et varmt mÃ¥ltid daglig for barn som kommer til suppestasjonen i søppelbyen Facultate i Bulgaria. Gi en liten gutt eller jente varm mat i 15/ 30 dager for 100 /200 kroner og ha pÃ¥ den mÃ¥ten en usynlig julegjest ved bordet. Du fÃ¥r kjøpt kortene HER eller du kan kontakte meg sÃ¥ formidler jeg gjerne beskjed:-)

Man kan ogsÃ¥ gi anneledes julegaver som gavekort pÃ¥ snømÃ¥king, barnepass, søndagsmiddag, kinobiletter, luftetur med hunden, x-antall timer husarbeid , - you name it!

Selv om jeg ønsker meg både det ene og det andre til jul ville jeg blitt kjempeglad over å få en slik gave. Å vite at pengene kommer til nytte på en måte som kommer andre til gode gir ekte juleglede midt i overfloden vi har! *SMILE*


Har du noen andre gode alternative julegavetips??

Førjulsklem fra Berit

PS. Bilder lånt på nettet. Klikk deg gjerne inn på en av organisasjonene og finn noe du kan gi bort :-) Blir helt sikkert en suksess under juletreet og en glede både å gi og å få.

3 kommentarer:

  1. Jeg er veldig fan av dette konseptet. Jeg har pakket og kjørt en haug med varer til Frelsesarmeen jeg da.

    Fineste kveld til deg.
    Her er det kos i sofakroken, før kveldstur med Nalahunden :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk for dette innlegget Berit. Jeg skal absolutt bidra med noe her til noen som "Har alt" Dette er noe vi alle skulle gjort! Jeg kommer til å kjøpe julekort fra Benjamins hus i år. Tusen takk for tipset! Go klem Ellen.

    SvarSlett
  3. Jeg har nok tenkt på de øverste forslagene, men vi gir ganske mye til ulike organisasjoner gjennom året. Foreløpig har ingen på julegavelista noe problemer med å ønske seg noe nyttig. Jeg har i ca 20 år gitt bort hjemmlaget sylte i julegave til familie og noen venner.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...