torsdag 16. juni 2011

Rhododendron i blomst

En plante (eller er det en busk??) som alltid har vært veldig eksotisk for ei finnmarksjente som meg, er rhododendron. Jeg synes de er utrolig vakre! Samtidig er den greske rose så eksotisk for meg at jeg nesten ikke synes den hører hjemme på våre breddegrader... Men ikke misforstå meg, jeg er veldig glad for at den vokser her altså!


Da vi var i Botanisk Hage sto Rhododendron der i full blomst.
Mange ulike sorter plantet sammen gav et flott fargespill.



I fjor kjøpte jeg meg min første rhododendron. Den har veldig lyse rosa blomster og blomstrer tidlig. Nå står den midt i blomsterbedet, ikke helt det riktige stedet har jeg kommet fram til.  Men jeg skal omplante den etterhvert og da skal jeg kjøpe en eller to planter til, gjerne i lilla fordi de er så fine!


I ettermiddag har jeg drevet på å fjerne litt plen for å utvide det ene blomsterbedet mitt. Ble ikke helt ferdig, men ryggen verker likvel... I morgen er det meldt mye regn så da får jeg en liten pause. Men til helgen må de nyinnkjøpte plantene på plass:-)



Helt til slutt vil jeg gjerne ønske to nye følgere velkommen til bloggen min. Garden and Angles og Hanne Bente, hjertelig velkommen skal dere være og håper dere vil trives her:-)


Klem fra Berit

6 kommentarer:

  1. Rododendron...bare ordet er det jo litt svung over..og planten er kjempeflott, som de sarte fargene du viser.OG den blir bare finere jo eldre de blir....godt vi kan få nyte denne her "oppe i nord":)
    God hagehelg til deg:))

    SvarSlett
  2. Så fine Rhododendron du har. Mange fine planter du fikk tak i på loppis, det var smart:-)

    Ønsker deg en fin uke, jeg drar på ferie så da er det litt kommentarpause fra meg.

    Klemmer
    Lindis

    Lindis

    SvarSlett
  3. Lekre rododendron i blomst. Det finnes så mange fine av dem også.

    SvarSlett
  4. Rododendron er jo bare så lekre,nydelige farger på de du har fotografert..
    Her hos meg er de nå avblomstret,skulle ønske det varte lengre..
    Takk for koselig hilsen !
    Veldig kjekt at du ble med på giveawayen min!
    Klem Anne

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder! Jeg elsker rhododendron, de er fine hele året, også om vinteren. Dessuten er de lette å flytte, og for meg som "ommøblerer" i hagen hele tiden er det en fordel. Ønsker deg lykke til med disse nydelige vekstene :)

    SvarSlett
  6. Mange fine rhododendroner.Den hvite er avblomstret men har en rosa og 2 lilla som blomstrer enno.Fine både med og uten blomster.
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...