tirsdag 31. juli 2012

Nytt blomsterbed - trenger tips!




Som jeg har fortalt så har jeg fått en ledig flekk til å lage nytt blomsterbed på. Mandag ble jeg ferdig med grunnarbeidet.  Jeg har laget et sirkelformet bed som er ca 3 m i dameter.
Nå vrir jeg hjernen min for å tenke ut hvordan jeg vil at beddet skal se ut...


Har prøvd å google blomsterbed, runde bed, blomsterbed i sirkel, men uten å ha funnet det jeg ønsker meg. Det er faktisk ganske frustrerende å ha dette uavklart så i  går dro jeg til biblioteket for å hente hjem litt inspirasjon. Jeg kom hjem med flere hageblader og bøker, men uten å ha funnet noen eksempler. Jeg må nok ruge videre på mulighetene og la det modnes litt, selv om jeg er veldig utålmodig over å få det ferdig...


Jeg tenker jeg får vende meg til mine kjære og gode hageblogger-venner, dere har så mange fine hager og gode ideer så kanskje noen har noen tips å komme med? Jeg er takknemlig for alle innspill, hva som er lurt og mindre lurt å gjøre.


Obelisk plantestøtte


For å starte med midten:
Jeg har tenkt å ha en klatrerose på en obelisk fra Clas Olson.
Men det jeg er redd for er at det vil se litt dominerende ut med et
slikt stort stativ midt i beddet. Kanskje noe lavere? Hva tror dere?

Alternativt kan jeg sette en busk her, har bla. en syrinhortensia
og noen thuja stående i potter.

Jeg må ha også noen tråkkeheller.






Slik ser bedet ut fra den andre siden. Lekstuen er nå til høyre og på venstre side er det et midlertidig bed, men skal nok beplantes med noen små trær og busker. Venstre side på bildet er mot naboen. Bak meg er det to epletrær. Og bak til høyre er huset. Det er altså relativt åpent rundt og har full sol nesten hele dagen.



Så over til beplantningen:
Jeg vil gjerne bruke noen stauder jeg har i potter og noen som må flyttes fra andre bed.
Det blir likevel for få planter og jeg må anskaffe noen flere, gjerne i farger som går i rosa og lilla.

De plantene jeg har klare er:
- 5 små veronika
- 2 salvie (evt 4 hvis jeg deler dem)
- 3 potteroser
- 3 iris (kan deles og få 5)
- 3-4 løyntantshjerter
- mange små akeleier
- marikåpe
- evt noen akeleier, hvite og mørk rosa
Kanskje jeg ikke skal bruke alle disse, men gå for noen andre planter. Det er vel ikke lurt å ha for mange sorter sammen heller, da blir det lett rotete.


Hvis noen har et planteforslag eller vet om bøker/nettsteder å hente inspirasjon blir jeg veldig takknemlig! Mens jeg grubler videre kan jeg alltids starte med et nytt bed, for der har jeg pantene klare allerede og det skal bli et surjordsbed!

Til slutt ønsker jeg nye følgere velkommen, det er virkelig koselig å gjøre nye blogg-bekjentskaper! Ønsker alle som titter innom her en riktig fin dag!
I'm planning for my new flowerbed. It's quite a challenge to design a circular flowerbed and I'm searching the net and books for ideas, but have found no good samples. Do you have any suggestions?


12 kommentarer:

  1. Så gøy med nytt blomsterbed. Jeg ville nok ha hatt en klatrerose i midten - helt klart. Marikåpe er jo en fin kantplante. Jeg ser at du har 3 av hvert slag, for det meste, så kanskje du kunne dele opp bedet i 3, så får du på en måte en gjenntakelse. Kanskje?? Dette finne du helt sikkert ut av! Gleder meg til å se det ferdig. Klem

    SvarSlett
  2. Hei Frk. Underberget!
    Spennende prosjekt:)

    Jeg har nettopp feriert i vakre Skagen i Danmark. Nydelige koselige hus med utrolige romantiske hager! Så faktisk noen som hadde et lignende bed som du er i gang med. De hadde et klatrestativ i midten bugnende med Klematiser! Veldig stilig. Det gir høyde til bedet og skjuler litt slik at du må vandre rundt for å se hele herligheten. Så kjør på med stativet ditt! Kombiner gjerne en klatrerose med et par klematiser med forskjellig blomstringstid.

    I Skagen brukte de ellers mye lavendel, liljer og storkenebb. Tro det eller ei, men et innslag av noen mørkegule liljer gjør seg veldig godt blant alt det lilla og rosa. Og så matchet det de gule Skagen-husene :)

    Lykke til!
    B*

    SvarSlett
  3. Hei Berit.
    Siden bedet har full sol så ville jeg gått for stativet med klatrerose i midten. Og når du først har spadd ut et hull til rosen så planter du en klematis i samme hullet:)
    Bedet ville jeg ha kantet med marikåpe helt rundt for å skape ro. Innenfor kan du plante forskjellig av det du har:) Men som du sier, så må det ikke bli for mange forskjellige planter, da kan det jo lett se litt rotet ut.
    Nå er det jo også salg på stauder og det kan være mye fint å finne til en rimelig penge.
    Ønsker deg en fin tirdag og lykke til med prosjektet!
    God klem fra Ellen.

    SvarSlett
  4. Du finner det nok ut, d\ser du har fåttt tips og råd, bedet ditt blir nok kjempefint :)

    Hilsen Lisbeth <;)

    SvarSlett
  5. ta en titt på siden til Knneth og Tommy http://hagelivet.blogspot.no/
    utrolig mye å bli inspirert av:)

    SvarSlett
  6. Jeg plantet bl.a. marikåpe i et bed... og den har blitt SVÆR! Alt det andre er borte, og marikåpa dekker hele greia nå og litt til..

    SvarSlett
  7. Spennende prosjekt Berit:)
    Jeg ville også få høyde i midten med stativ med f.ek roser.
    Siden det er full sol så er det lurt å velge lavendel,steppesalvie o.l som tåler tørke.
    Men jeg ville ha plantet store felt med en sort for å skape "ro"...det så jeg i Danmark i sommer...hele rundkjøringen med Nepeta..fantastisk:))
    Lykke til...litt grubling finner du ut av det:))

    SvarSlett
  8. Kjære Berit!
    Klart jeg skal sende deg frø fra akeleiene min! Og jeg tar gjerne imot ulike typer frø om du har. Det meste er egentlig av interesse, men er veldig glad i Ridersporer og Revebjeller, og andre høye stauder om du skulle ha noe sånt. Send meg en mail, så sender jeg så snart jeg har frøkapsler klare. Det er ikke alle som har frødd seg enda.
    Gleder meg til å se hvordan du løser beplantningen i det nye bedet ditt.
    En riktig fin onsdag til deg!
    Titti-klæmm!!

    SvarSlett
  9. Hei Berit :)
    Kjempekoselig at du vil være med
    på min giveaway ღ og takk for
    koselige kommentarer... Jeg kan
    dessverre ikke hjelpe så mye her,
    da jeg ikke kan noe som helst om
    blomster og hager. Men jeg følger
    spent med videre for å se ;)
    - blir helt sikkert bra, ser at
    du har fått mange fine tips her
    Ønsker deg en fin uke videre,
    stor klem fra Mette

    SvarSlett
  10. Så spennende prosjekt. Tips kan nok ikke komme med så mange av, men ønsker lykke til :)


    Jeg har en give away på gang så du må gjerne komme innom meg og trekke et lodd eller 5. :D

    SvarSlett
  11. Vet du, den hagen din er bare skjønn - og selvom du spør lesere om hjelp til å finne ut av det nye bedet, er jeg bare så sikker på at du kommer til å klare det helt supert :)) Er ikke så god på det med hage jeg (manne min derimot...), men elsker vakre hager - det gir så mye glede. Et sånt rundt bed blir knallfint, det er jeg sikker på. Så har du allerde fått mange fine tips - så da ønsker jeg bare lykke til, også ønsker jeg deg en skjønn ny uke - tenk at vi er i august! klem til deg

    SvarSlett
  12. Spennende med nytt bed :) Flott med noe høyt i midten. Og er veldig enig i rose og klematis plantet sammen. Hagegal.info er et nettsted for hagegale... der får du som regel raskt svar på alt du lurer på innen hage.. Blir artig å se sluttresultatet og ikke minst hvordan dette blir til neste sommer :) God helg. Klemmer Merethe

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...