torsdag 22. september 2011

Omplanting i bedene

Hele sommeren har jeg sett at det store blomsterbedet ikke er satt riktig sammen.
Dvs, plantene sto jo her i utgangspunktet bare til oppbevaring i fjor, men så har det blitt et permanent tilholdssted for flere av dem. Og bedet har etterhvert vokst fra en rektangulær fasong til en halvmåne.
Kjekt med stauder som kommer igjen hvert år, men de bør jo helst passe sammen og stå på riktig sted.
Her må jeg også ta hensyn til at jorda ofte er fuktig og at det er blanding av sol og skygge og halvskygge i løpet av dagen. Gyldendals store staudebok har vært til god hjelp:-)
Og nå har jeg også endelig fått lastet ned PhotoScape og lekt meg litt med noen bilder fra i sommer. GØY!


Først ut av bedet er stormarikåpene som har stått langs kanten. Liker disse veldig godt, men de er blitt alt for store og passer nok bedre inn i det lange bedet ved innkjørselen hvor leieboerne parkerer.
Der er det trær som gir skygge og ikke alt annet trives. Det bedet blir nok et prosjekt i seg selv til neste år...

Inn med astilbene som har stått et annet sted, og der de sto vil jeg plante peonene jeg kjøpte på salg for en stund siden. Mange andre planter må også bytte plass, og jeg har utsatt det til blomstringen er over.


Forrige brukte jeg til å plante om i det store blomsterbedet. Nå er jeg så fornøyd!
Forvokste marikåpe er flyttet, det samme er to klynger med dagliljer og den digre lupinen som sto i midten. Floks og riddersporer har fått nye plasseringer og jeg har flyttet inn astilber og noen små hostaer i tillegg til noen lavendel. Nå gjenstår bare blomsterløken!

Til våren skal jeg så noen stauder og sommerblomster til å fylle opp resten av plassen.
Her mangler det ikke på planer, og jeg blir så inspirert av å se hvordan dere andre hageblogger gjør det.
Har virkelig lært mye av dere denne sesongen og det er så gøy å ha noen å dele hagegledene med!

I dag har jeg fri og nå skal det hages videre. Vi blogges!

Klem fra Berit

5 kommentarer:

  1. Så flink du har vært- utrolig gøy å flytte rundt på plantene, synes jeg. Bra trim og hageterapi.Og som du sier; utrolig koselig å ha noen bloggevenner å dele hagegleden med
    Klem, Kari

    SvarSlett
  2. Utrolig effektiv du har vært. I morgen tenker jeg å være litt turbo i hagen. Hvis det ikke regner vel og merke. Da skal de siste tre rosene få komme ned i bakken. Står nå i krukker. Drivhuset skal tømmes og vaskes...ja det tar aldri slutt på ting som skal ordnes før vinteren. Men dette er kose arbeider da. Blir spennende å se beddet ditt til våren ;) God helg som kommer tuslende. Klem Merethe

    SvarSlett
  3. Jeg har bare notert hva som skal flyttes - for det må det her også. Men jeg venter nok til våren. Vi har andre ting i gang akkurat nå.

    SvarSlett
  4. Utrolig artig å se prosjektet ditt. Har også lagt planer om omrokkering, men skal ta det til våren :)

    SvarSlett
  5. Kommer du hit når du er ferdig eller? ;)
    Kunne trengt en liten opprydning her også..
    Marikåpa vokser jo som ugress! Har et par stykker jeg også.. tror jeg må dele de eller finne på noe lurt..

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...