onsdag 25. mai 2016

Å skape en hage

Har du ikke blitt bitt av hagebasillen enda, tenker du kanskje at du ikke har grønne fingre
og ikke kan få til noe hverken på balkongen eller tomta.

Nå er det ikke gjort helt på 1-2-3 å skape en hage, men her kommer noen tips fra
en tidligere nybegynner som har gjort seg noen erfaringer underveis...




Siden dette innlegget er tenkt for nybegynnere er det på plass med en liten advarsel:
Du kan bli hekta på hage!
Før du vet ordet av det har du startet på en samling pelargoniaer, har 48 roser, 11 klematis
og har bilen full av stauder etter å "bare" skulle handle plenfrø på hagesenteret...




Hos meg har hagen blitt til underveis og jeg har i etterkant måtte tilpasse meg 
mange feil jeg gjorde i min første iver da jeg startet med hagen...

Jeg har ikke tall på alt jeg har flyttet rundt på.
Planter og busker er en ting, men å flytte på en 16m2 platting og lekestue er noe annet,
men det har vi også gjort - to ganger...
Derfor - planlegg godt og gjør ting helst bare en gang...!



1. LAG EN PLAN
Denne er litt vrien, for hvis man ikke kan så mye om hage på forhånd er det vanskelig
å lage en plan og vite hvordan man vil ha det.. Likevel er det lurt å få på plass de store
linjene først, så får man utvikle det etterhvert.

Tegn selv eller hyr inn en hagedesigner.
Er hagen allerede delvis anlagt og du skal bygge videre så vurder om det er 
noe du likevel skal fjerne før du jobber videre. Husk at selv om du lager en plan,
betyr det ikke at du skal gjøre alt første sesong. Gjør et lite prosjekt hvert år så går det fint!




2. VELG STIL
Enten hagen er stor eller liten er det mange muligheter.
Hva vil du ha i hagen? Trær, hekk, bed, kjøkkenhage, lekeområde, stier, 
dam, sitteplasser, pergola, plantevalg og stil.




3. HENT INSPIRASJON
Når du vet hva du ønsker er det greit å hente masser av ideer fra andre steder, 
for så å se hva som passer hos deg og hva du kan gjennomføre.

Jeg har hatt en notisbok med en lang ønskeliste over hva jeg ville ha i hagen min.
Sakte men sikkert har jeg kunnet krysse av for hvitt stakitt, planteønsker,
portal, dam, hagestue mm. Årets prosjekt er en sti som skal binde hagen sammen.




4. LET, LES & LÆR
Lån hagebøker og hageblader på biblioteket.
Søk på Pinterest og Instagram. Les hageblogger.

Jeg synes å bla i hagebøker og blader er viktig. Man lærer så mye med å lese om planter
og etter å ha lett fram svarene selv tror jeg også man føler seg litt tryggere på å sette igang.
Finner du ikke svaret i boka er et spørsmål på en hagegruppe på Facebook ok,
men personlig synes jeg det er en litt lettvint løsning å starte i den enden...





5. VEDLIKEHOLD
Luke, gjødsle, vanne, stelle og beskjære.
Hagen blir ikke til over natta, men bare på et par sesonger kan du skape 
din helt egen oase hvis du jobber etter en god plan. En hagekalender kan hjelpe deg
til å huske når du skal gjøre de ulike oppgavene.

Jeg luker grundig 2-3 ganger i løpet av sesongen og ferdig med det.
Vanne gjør jeg kun hvis det blir veldig tørt om våren.





6. GLED DEG
Det aller viktigste med en hage er å glede seg over den!!
Ta inn synet av dine blomstrende bed, nyt duften fra rosene (som du plantet med riktig dybde
 og riktig jord - slik du lærte etter å ha lest i en god hagebok) og bare slapp av.

Nyt roen i hagen tidlig om morgenen eller om kvelden
når fuglene kvitrer og roen har senket seg.
Det er en utrolig tilfredssitllelse å se på spirer som kommer opp av jorda,
blomster som springer ut og å vite at dette er ens eget!




Lykke til med hagen din!

Klem og smil fra Berit







5 kommentarer:

  1. Så fint at du deler erfaring med andre som skal starte opp egen hage, eller vi andre som trenger nye ideer :)
    Fine bilder og tips fra dæ.

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Viktig å ha en plan eller skisse, men det er vel ofte sånn at ting endrer seg underveis:-)
    Men plan har vært viktig for oss, og å hente inspirasjon og ideer fra andre.
    Godt å vite at hagen egentlig aldri blir ferdig...
    Ha en fin kveld.
    Eirin

    SvarSlett
  3. Flott og informativt blogginnlegg! Her er det mange gode tips til de som har lyst til å begynne med hage :-)
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  4. Kjempeflott innlegg!
    Ja det er mange steg å gå for å få en flott hage,men så lenge man prøver (å noen ganger feiler),blir det som regel veldig bra resultat,å noe helt eget:)

    Har gjort mange feil i hagen her opp igjennom de 6 årene jeg har holdt på,men du så gøy:)
    Å stadig nye ideer og prosjekter dukker opp;)
    Er man hagegal,så er man hagegal;)

    Mye bra inspirasjon på nettet ja,noe for enhver smak og lommebok;)

    Du har fått det nydelig i hagen deres!
    Klem Caroline

    SvarSlett

Takk for besøket på bloggen min! Håper du har glede av det jeg deler her, legg gjerne igjen noen ord så finner jeg deg også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...